වෙසක් මංගල්යයත්
සමගම ඒ හා බැඳී පවතින විවිධ උප සංස්කෘතීන් කිහිපයක් බස්ධ වී ඇත.
1.දන්සැල් සංස්කෘතිය
2.තොරණ සංස්කෘතිය
3.නාට්ය සංස්කෘතිය
ඉන් ප්රධාන වන අතර අද මා ඔබගේ දැණුවත් වීම සඳහා ඉදිරිපත් කරන්නේ තොරණ සංස්කෘතියත් සමග ගහට පොත්ත ලෙස බද්ධ වී ඇති උදාර චරිතයක වගතුගයි.
මිට වසර කිහිපයකට පෙරනම් ඔහු ශ්රී ලංකා ගුවන් විදුලි සංස්ථාවේ කෝරිඩෝ වල නියත වශයෙන්ම සැරිසැරූවෙකි. ඉන් ඔබට පැහැදිළි වෙනව ඇති නේ මොහුත් ගුවන් විදුලියේ ඵලයක් බව.
ඒ අතීතයට මුල පිරූ ආකාරය ඔහු එක්තරා රූපවාහිනී සාකජ්චාවක දී ප්රකාශ කළේ මෙසේය
1.දන්සැල් සංස්කෘතිය
2.තොරණ සංස්කෘතිය
3.නාට්ය සංස්කෘතිය
ඉන් ප්රධාන වන අතර අද මා ඔබගේ දැණුවත් වීම සඳහා ඉදිරිපත් කරන්නේ තොරණ සංස්කෘතියත් සමග ගහට පොත්ත ලෙස බද්ධ වී ඇති උදාර චරිතයක වගතුගයි.
මිට වසර කිහිපයකට පෙරනම් ඔහු ශ්රී ලංකා ගුවන් විදුලි සංස්ථාවේ කෝරිඩෝ වල නියත වශයෙන්ම සැරිසැරූවෙකි. ඉන් ඔබට පැහැදිළි වෙනව ඇති නේ මොහුත් ගුවන් විදුලියේ ඵලයක් බව.
ඒ අතීතයට මුල පිරූ ආකාරය ඔහු එක්තරා රූපවාහිනී සාකජ්චාවක දී ප්රකාශ කළේ මෙසේය
මම මුලින්ම ගුවන් විදුලියට සම්බන්ධ වෙන්න හිතා ගෙන ඒ කාලෙ ළමා වැඩසටහන් කරපු ‘‘සිරි අයියට‘‘ තැපැල් පත් සිය ගණනක් එවුව. ඒත් මට එකකටවත් අත්තර ලැබුනෙ නෑ. පස්සෙ කර්ණාරත්න අබේසේකර මහත්තය ලවුව මේ ගැන අහල බැලුව. එතකොට කියල තිබුනෙ කොළඹ ළමයි විතරයි ගන්නෙ කියල. මම ඒ වෙනකොට හිටියෙ කළුතර.
මං ඉලංදාරි වෙද්දි කොළඹ තරුණ කවි සමාජයේ සාමාජිකයෙක් වුනා. ඒ කාලෙ තමා ‘‘සිරි අයිය‘‘ ආන්ත්රා වුනේ. ඒ අවමඟුල වෙනුවෙන් කවි සමාජයෙන් කවි පෙළක් ප්රකාශයට පත් කළා. කොහොම හරි ඒ කවි ටික එදා දෙනො දාහක් ඉදිරියෙ ගායනා කළේ මම.
අන්තිමට මාව ප්රතික්ෂේප කරපු සිරි අයිය වෙනුවෙන් කවි කියන්න වුනෙ මට‘‘‘‘‘‘‘‘‘‘‘
ඔබ දකින, ඔබ නරඹන, ලංකාවේ සතර දිබ්බාගයේ අටවන සියලු තොරන් වල දෙබස්,නාට්ය,විරිඳු ආදී නානාප්රකාර සෙයියාවෙන් වචන හරඹ කරමින් ඔබව තොරණ වෙත ඒකාත්මික කරන්නේ ඔහුයි.
ඔහු නමින් ‘‘මර්වින් සේනාරත්නය‘‘
වසර 50 කට අධික කාලයක් තිස්සේ තොරණ කතා රචනයේ අත්දැකීම් ඇති ප්රවීණයකු වන මර්වින් සේනාරත්නයන් හා තොරණ කතා කලාවේ යට ගියාව ගැනත්, ඔහුගේ භූමිකාව ගැනත් තොරතුරු බිඳක් මෙසේ ගෙන හැර දක්වමි.
ඔබ නරඹන
දර්ශනීය තොරණක කතා
රචකයාට හිමිවන්නේ වැදගත් තැනකි. සංගීතය මුසු බැතිබර ගීත හා කවි ගායනාවලින්
දහම් කතාවක් රසවත්ව පෙළ ගසන්නේ කතා රචකයා ය. බුද්ධාලම්බන ප්රීතියෙන් තොරණ නරඹන්නට ඔබව
පොලඹවන්නේ ඔහු ය. බෞද්ධ සාහිත්ය ඉතිහාසය මෙන් ම බුද්ධ ධර්මය පිළිබඳව ද ප්රමාණවත්
දැනුමක් නැත්තෙකුට හොඳ තොරණ කතා පිටපත් රචකයෙකු විය නොහැකි ය.
“වෙසක් තොරණකට
කතාව ලියන්න ඔහු මුලපුරා ඇත්තේ 1961 ගොතටුවේ අයි.ඩී.එච්. හන්දියෙ තොරණින්.
‘ක්ෂාන්තිවාදී’ ජාතක කතාවට අනුව එය ලියා ඇති අතර එහි
ජනප්රියත්වය හේතු කොට ගෙන පිට පිට පස් වතාවක්ම ඒ තොරණ කතාවම ලියන්නට සිදුවී ඇත.
මේ කාලය වන විට මෙතුමා ගුවන් විදුලියට සම්බන්ධ වී සිටි නිසා බොහෝ ගුවන් විදුලි ශිල්පීන් ගේ සහය ද ඇතිව මෙම කාර්යය කර ගෙන ගොස් ඇත්තේ ඉතා සොම්නස් සිතිනි. එකල මාධ්යක් ලෙස බොහෝ දුරට අසන්නට තිබුනේ ගුවන් විදුලිය නිසාත් එම ශිල්පීනගේ ගායනා හා රඟපෑම් ගුවන් විදුලියෙන් අසා තිබුණ නිසාත් තොරණ බලන්න එන පිරිස් ප්රමාණයෙන් වැඩි විය.
මේ කාලය වන විට මෙතුමා ගුවන් විදුලියට සම්බන්ධ වී සිටි නිසා බොහෝ ගුවන් විදුලි ශිල්පීන් ගේ සහය ද ඇතිව මෙම කාර්යය කර ගෙන ගොස් ඇත්තේ ඉතා සොම්නස් සිතිනි. එකල මාධ්යක් ලෙස බොහෝ දුරට අසන්නට තිබුනේ ගුවන් විදුලිය නිසාත් එම ශිල්පීනගේ ගායනා හා රඟපෑම් ගුවන් විදුලියෙන් අසා තිබුණ නිසාත් තොරණ බලන්න එන පිරිස් ප්රමාණයෙන් වැඩි විය.
මෙතුමා මෙම
කාර්යයට අතපොවන්නට පෙර ප්රසිද්ධ තොරන් කතා රචකයන් ලෙස කටයුතු කර ඇත්තේ
කරුණාරත්න අබේසේකර.
සරත් ආනන්ද විමලවීර,
සිසිර කුමාර මාණික්කආරච්චි
වැනි ප්රවීණයන් වන අතර මුල් කාලයේ මෙතුමා තොරන් කවි ගායකයෙකු ලෙස කටයුතු කර ඇත.
මුල් කාලින තොරණ වල තිබී ඇත්තේ ගීත රසයක් පමණක් වන අතර එයින් නරඹන්නන්ට ලැබුනේ ගීතමය ආස්වාදයක් පමණි. මේ සරළ ක්රමය වෙනස් කළ මර්වින් සේනාරත්න
ජාතක කතාවේ හරය
නාට්යමය අවස්ථා
ගැටුම්
ආදී වැදගත් සියලු කරුණු ඒකරාශී කර ගනිමින් ජාතක කතාව ඇසුරු කරගෙන වරතමානයේ සිදුවෙන එවැනි තොරතුරු ද මනා ලෙස සම්බන්ධ කරමින් රංගානුභූතීව කතාව ඉදිරිපත් කිරීමට සාමාර්ථ්යෙයකු විය. කුඩා දරුවෙකුට වුව තේරුම් තේරුම් ගත හැකි වන පරිදි කතා කරන බස යොදාගැනීමත්, ඒ සඳහා කවි, විරිඳු, ගීත, හා ගාථා භාවාත්මක ශෛලියකින් ඉදිරිපත් කිරිමත් නිසා වෙසක් තොරණට නව ආලොකයක් ඇති වූ බවනම් නොරහසකි.
බුද්ධාලම්බන ප්රීතිය හා ඓතිහාසික වීරත්වය දනවන ගුවන් විදුලි නාට්ය රචනා කිරීමෙන් වාර්තාවක් පිහිටුවා ඇති මර්වින් සේනාරත්න මහතා බොදු ගීත රචකයෙන් ද මුල් කාලයේ ගීත රසිකයින් අතර ජනප්රියත්වයට පත් විය. “නොකියාම එදා ඇසළ මහේ’, ‘
බලන්න බුදු සාමිනේ’,
‘අක්කෙ ටිකක් ඉන්නකෝ’
වැනි මතකයේ රැදුන ගී බොහෝමයක් එතුමා විසින් රචනා කර ඇත.
සෑම වසරකම වෙසක්, පොසොන්, ඇසළ මාසවල තොරණ සහ පහන් කූඩු සඳහා කතා රචනා කිරීමට ඉස්පාසුවක් නැතිව ඔහුට ඇරයුම් ලැබේ. තමාගෙන් පසුව මේ කටයුත්ත කරට ගැනීමට සැලකිය යුතු තරමේ අයකු නොසිටීම ගැන මර්වින් සේනාරත්න මහතා තුළ ඇත්තේ තරමක කනගාටුවකි. බැලූ බැලූ තොරණවල කතා රචකයා ඔහුය. අඩසිය වසකට අධික කාලයක් ලංකාවේ වැඩිම තොරණ ගණනක එක දිගටම කතා රචනා කරමින් මර්වින් සේනාරත්නයන් ලෝක වාර්තාවක් තබා ඇත්දැයි විටෙක අපට ද සිතෙයි. තොරණ සහ පහන් කූඩු සඳහා ඔහු මෙතෙක් ලියා ඇති කතා ගණන දෙදාහකට අධික ය. ඒ වෙනුවෙන් විවිධ සංවිධාන හා බෞද්ධ සංගම් මගින් ඔහු සම්මානයෙන් ද පිදුම් ලබා ඇත.
කරුණාරත්න අබේසේකර.
සරත් ආනන්ද විමලවීර,
සිසිර කුමාර මාණික්කආරච්චි
වැනි ප්රවීණයන් වන අතර මුල් කාලයේ මෙතුමා තොරන් කවි ගායකයෙකු ලෙස කටයුතු කර ඇත.
මුල් කාලින තොරණ වල තිබී ඇත්තේ ගීත රසයක් පමණක් වන අතර එයින් නරඹන්නන්ට ලැබුනේ ගීතමය ආස්වාදයක් පමණි. මේ සරළ ක්රමය වෙනස් කළ මර්වින් සේනාරත්න
ජාතක කතාවේ හරය
නාට්යමය අවස්ථා
ගැටුම්
ආදී වැදගත් සියලු කරුණු ඒකරාශී කර ගනිමින් ජාතක කතාව ඇසුරු කරගෙන වරතමානයේ සිදුවෙන එවැනි තොරතුරු ද මනා ලෙස සම්බන්ධ කරමින් රංගානුභූතීව කතාව ඉදිරිපත් කිරීමට සාමාර්ථ්යෙයකු විය. කුඩා දරුවෙකුට වුව තේරුම් තේරුම් ගත හැකි වන පරිදි කතා කරන බස යොදාගැනීමත්, ඒ සඳහා කවි, විරිඳු, ගීත, හා ගාථා භාවාත්මක ශෛලියකින් ඉදිරිපත් කිරිමත් නිසා වෙසක් තොරණට නව ආලොකයක් ඇති වූ බවනම් නොරහසකි.
බුද්ධාලම්බන ප්රීතිය හා ඓතිහාසික වීරත්වය දනවන ගුවන් විදුලි නාට්ය රචනා කිරීමෙන් වාර්තාවක් පිහිටුවා ඇති මර්වින් සේනාරත්න මහතා බොදු ගීත රචකයෙන් ද මුල් කාලයේ ගීත රසිකයින් අතර ජනප්රියත්වයට පත් විය. “නොකියාම එදා ඇසළ මහේ’, ‘
බලන්න බුදු සාමිනේ’,
‘අක්කෙ ටිකක් ඉන්නකෝ’
වැනි මතකයේ රැදුන ගී බොහෝමයක් එතුමා විසින් රචනා කර ඇත.
සෑම වසරකම වෙසක්, පොසොන්, ඇසළ මාසවල තොරණ සහ පහන් කූඩු සඳහා කතා රචනා කිරීමට ඉස්පාසුවක් නැතිව ඔහුට ඇරයුම් ලැබේ. තමාගෙන් පසුව මේ කටයුත්ත කරට ගැනීමට සැලකිය යුතු තරමේ අයකු නොසිටීම ගැන මර්වින් සේනාරත්න මහතා තුළ ඇත්තේ තරමක කනගාටුවකි. බැලූ බැලූ තොරණවල කතා රචකයා ඔහුය. අඩසිය වසකට අධික කාලයක් ලංකාවේ වැඩිම තොරණ ගණනක එක දිගටම කතා රචනා කරමින් මර්වින් සේනාරත්නයන් ලෝක වාර්තාවක් තබා ඇත්දැයි විටෙක අපට ද සිතෙයි. තොරණ සහ පහන් කූඩු සඳහා ඔහු මෙතෙක් ලියා ඇති කතා ගණන දෙදාහකට අධික ය. ඒ වෙනුවෙන් විවිධ සංවිධාන හා බෞද්ධ සංගම් මගින් ඔහු සම්මානයෙන් ද පිදුම් ලබා ඇත.
ඉතා දිගු
ඉතිහාසයකට උරුම කම් කියන මෙතුමා ගේ මෙම කලාව පිළිබඳව මෙම වෙසක් සමයේ ගෙන හැර පානු
විනා අන් කවර සමයක් වැදගත් වේද?
මෙම ලිපිය කියවා අවසානයේ දැනට රෝගාතුරව පසුවන එතුමන්ට නිදුක් නීරෝගීසුවය හදවතින් ම ප්රාර්ථනා කරන්නට ඔබට සිත් පහළ වනු ඇතැයි ද මා විශ්වාස කරමි.
මෙම ලිපිය කියවා අවසානයේ දැනට රෝගාතුරව පසුවන එතුමන්ට නිදුක් නීරෝගීසුවය හදවතින් ම ප්රාර්ථනා කරන්නට ඔබට සිත් පහළ වනු ඇතැයි ද මා විශ්වාස කරමි.